onsdag 27 februari 2013

Rakkaus, Suomen

Jag är förälskad. I Finland. Oväntat, jag vet. Men just nu sväljer jag allt. Eller okej inte allt och jag vet att det blir väldigt stereotypt och nationalistiskt när en blir kär i ett land, ett språk och ett folk. Det är finsk kultur (film och musik) och bastu och finsk politik och finska språket. Slottsbalen på självständighetsdagen har i och för sig varit ett måste sedan några år, så helt avskärmad från grannlandet i öster har jag inte varit. Och jag tycker ju att Sofi Oksanen är fantastisk och Nordens i särklass skickligaste författare just nu. På tal om henne visar Fyrisbiografen filmserien "Ny finsk film" där filmatiseringen av hennes roman Utrensning ingår. Det blir nog med andra ord ett besök dit och de andra filmerna som visas under samma tema verkar också lovande. Ja, jag är såld.

Trailer för Utrensing/Purge/Puhdistus.


Och så bjuder jag på lite Haloo Helsinki igen!

Och om någon som inte förstår finska och vill veta vad Elli sjunger finns svensk översättning av texten här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar